Po skončení druhé světové války probíhala ve válkou zasažené v Evropě rozsáhlá budovatelská éra spojená s mnoha průmyslovými a vědeckotechnickými objevy. Tehdejší Československá republika nezůstávala pozadu a naše země patřila mezi průkopníky techniky ke světovým velmocím. Škoda, že se tento trend neudržel dodnes, kdyby si lidé více považovali vlastních technických mozků a především více vyznávali duchovní hodnoty, mohli jsme dnes v technické vyspělosti předstihnout i precizní Německo a chladné Švýcarsko.
S vozy Tatra jsou neodmyslitelně spojena dvě jména: Jiří Hanzelka, rodák ze Štramberka, a Plzeňák Miroslav Zikmund. Pan Zikmund oslavil v letošním roce 2019 sté výročí narození a tak touto cestou bychom mu rádi alespoň pomyslně blahopřáli k významnému životnímu jubileu.
Právě zásluhou těchto dvou nadšenců se stala nejslavnějším vozem světa ve své době Tatra 87. V průběhu necelých čtyř let s ní absolvovali jízdu napříč 44 zeměmi v Evropě, Africe, Asii a Jižní Americe.
Miliony kilometrů bez nehody napříč 44 zeměmi
Pánové Hanzelka a Zikmund byli spolužáky na Vysoké škole obchodní a dva roky po válce, kdy jim bylo jen lehce přes pětadvacet let, uskutečnili první cestu napříč Jižní Amerikou a Afrikou. Africe vládli evropští kolonizátoři a o nástupu komunistického režimu v Československu se dozvěděli právě tam. I přesto, že se zdá doba před více než 70 lety příliš divoká a dramatická, podle pana Zikmunda prý tehdy bylo ve světě mnohem bezpečněji než dnes.
Druhá cesta do Asie a Austrálie probíhala o deset let později, vedla do zemí Sovětského svazu, Indonésie, Japonska a údajně nejbezpečnějším státem byl pro cizince Irák, což bychom rozhodně neočekávali.
Zmiňované vozidlo Tatra 87 bylo před několika lety umístěno ve výstavní expozici Baťova institutu ve Zlíně, kde si jej můžete prohlédnout, tento technický unikát zvládl na krkolomných prašných a kamenitých cestách mnohá úskalí a především poskytl světu dokonalou reklamu československým automobilovým závodům.